Wings 2014

Hva?

Vi feirer jubileumsåret med leir i speiderbevegelsens fødeland:

Vi planlegger å reise onsdag før leiren starter for å få noen dager som turister i London — og særlig bli kjent med speiderbevegelsens opprinnelse. Vi bor billig på ungdomsherberge, spiser enkelt og tar oss fram med tog og t-bane.

Hvor?

I London bor vi på Holland Park Ungdomsherberge i Kensington.

Leiren holdes i Windsor Great Park i Berkshire i England, 3-4 mil vest for London sentrum. Kongefamilien tilbringer helgene på hytta i utkanten av parken.

Når?

Vi reiser onsdag 30. juli og kommer hjem lørdag 9. august. Selve leiren starter lørdag 2. august og avsluttes med leirbål om kvelden fredag 8. august.

Hvem?

Deltakelse er for alle som er tatt opp som speidere i troppen, det vil si alle medlemmer som er født i 2003 eller tidligere og har gjennomført aspirantprogrammet. Særlig er det viktig at alle har vært med på pinseleir.

Rovere som ikke er engasjert som ledere i gruppa til daglig, er også invitert til å være med, men de vil selvfølgelig få lederansvar på leiren. Ved tidligere utenlandsleirer har vi tatt med foreldre som hjelpeledere. Det gjør vi gjerne igjen.

Pris og betalingsfrister

Pris for hele oppholdet er kr 5800,- per deltaker. Dette skal dekke leirkontingenten på £220, reise og transport av utstyr til og fra, mat under hele oppholdet, og overnattinger og opplevelser i London før selve leiren. Prisen vil gå ned dersom vi klarer å få støtte eller andre inntekter.

Leirkontingenten på £220 skal betales i tre rater. Datoene passer godt med gruppas behov for penger til betaling av reise og opphold i London. Dermed deler vi betalinga for hele jubileumsturen i tre innbetalinger til gruppas konto 2610.16.89963:

  1. 15. oktober 2013: Kr 1000,- (merk med “Wings 2014 1” og navnet på deltakeren(e))
  2. 15. januar 2014: Kr 1500,- (merk med “Wings 2014 2” og navnet på deltakeren(e))
  3. 15. april 2014: Kr 3300,- (merk med “Wings 2014 3” og navnet på deltakeren(e))

Delbetaling 1 skal dekke første rate på £60 til arrangøren og gjøre oss i stand til å bestille overnatting i London tidlig. Den teller også som påmelding til leiren.

Delbetaling 2 skal dekke andre rate på £60 og flybilletter, sannsynligvis med RyanAir fra Torp til Stansted.

Delbetaling 3 skal dekke tredje rate på £100, utgifter til mat og opplevelser i London og transport av fellesutstyr. Prisen er økt med 300 kr fra estimatet fordi flybillettene ble dyrere enn budsjettert.

Flyreise

Vi drar med RyanAir fra Torp onsdag 30. juli kl. 17.05 og er tilbake på Torp lørdag 9. august kl. 15.25. Hver deltaker kan ha med:

  1. ett kolli innsjekka bagasje på inntil 15 kg (stor ryggsekk eller bag. En bag veier gjerne mindre, men en ryggsekk er lettere å frakte når man skal løpe fra ett tog til et annet)
  2. ett kolli håndbagase på inntil 10 kg og 55 x 40 x 20 cm (typisk dagstursekk, siden det er nødvendig å ha med uansett)
  3. en liten bærepose på inntil 35 x 20 x 20 cm (typisk kjøpt niste og vannflaske + lesestoff)

Dette er knapt, men leirustyr kan sendes med gruppeutstyret, så det skal holde. Hva som pakkes i håndbagasjen og hva som sjekkes inn er et spørsmål om plassutnyttelse, Vi vil legge ut forslag til pakkeliste når det nærmer seg avreise.

Billetter ble bestilt kort etter fristen for andre delbetaling, 15. januar. Her er reglene:

  • Gruppa bestiller reise og opphold i London for alle deltakerne. Prisen deles likt på alle som er påmeldt når billettene blir bestilt. Eventuelle etteranmeldte betaler mellomlegget dersom billettene blir dyrere, samme pris dersom de blir billigere.
  • Dersom noen ønsker å kombinere med annen ferie, er det mulig å bestille reise bare én veg, men da må det avtales før flybillettene kjøpes. Det er mulig å ombestemme seg seinere, men det er i så fall på egen risiko. 2014-02-24: Dette er nå for seint.
  • Siden vi må fylle ut fullt navn (som det står oppført i passet) og fødselsdato for hver passasjer, er det viktig at de registrerte medlemsopplysningene er fullstendige og korrekte. Ryan Air tar over 1000 kr for å endre navnet på en bestilt billett, og det har dere ikke lyst til å betale.
  • Vi må også vite det før bestilling dersom det må tas hensyn til helse eller spesielle behov under flyturen.
  • RyanAir har svært strenge bagasjeregler. Kostnadene ved brudd på reglene vil belastes den enkelte deltakeren etter hjemkomst. For å minske problemet vil vi prøve å få sendt personlig leirutstyr sammen med gruppeutstyret.
  • Siden det ikke er mulig å ta med mat og drikke gjennom sikkerhetskontrollen, må alle ha litt reisepenger. Dette gjelder både ut- og hjemreise.

Sending av personlig utstyr med fellesutstyret

Jan Terje sender feltvogna med DFDS til England, og alle kan få med én liten bag med personlig utstyr som det er lite bruk for før selve leiren.

Utstyr som egner seg for sending:
Liggeunderlag
Leirbålskappe
Ordentlig regntøy og gummistøvler
Varmt tøy til kveldsbruk (husk at det kan bli kaldt om nettene)
Nødvendig utstyr til aktiviteter (Som dere ser er det overlapp. Dere trenger ikke egne klær til hver aktivitet, men det som pakkes spesielt til aktivitetene, kan sendes med feltvogna):
– vannaktiveter: fullt skift/sko som kan bli vått og skittent
– klatring: joggesko e.l. (hvis det ikke er med til London)
– andre aktiviteter i leiren: sko med tupp — sandaler eller barfot er ikke tillatt,
– bueskyting: lange ermer
– hjelpeinnsats (førerpatrulja): tøy med lange ermer/buksebein
– kveldsmoro: utkledningsklær (frivillig) i tema “neon”, “superhelt”, “strandfest” eller “sjørøver”
Lommelykt, drikkeflaske og annet småutstyr. NB! Kniv er ikke tillatt i England.

I fall feltvogna må losses før den er framme på området vårt, må bagen merkes:

Navn
3. Skien
Subcamp Technology
Wings 2014, Windsor

Transporten går mandag 28.07, så bagen må være levert innen 27.07 midt på dagen. Leveringssted er hjemme hos Jan Terje og Margrethe i Hubrovegen 26 på Gulset. De blir hjemme fram til vi skal dra på leir, men ikke døgnet rundt, så ring og gjør avtale på forhånd. Hvis noen likevel kommer uanmeldt, kan bagen settes i sykkelstallen i carporten. Gi i så fall beskjed på telefon/SMS/mail om at saker er levert.

Jan Terje: 90 77 15 90 – <jan.terje.olsen@3skien.no>
Margrethe: 90 78 34 31 – <margrethe.oldrup.olsen@3skien.no>

På hjemturen bør vått tøy og annet som må vaskes og tørkes raskest mulig, tas med på flyet. For å holde vektgrensene for hver deltaker må vi regne med å sende tørt skittentøy eller ubrukt reint tøy hjem med feltvogna.

Forsikring

Speiderforbundets kollektive forsikring dekker behandling og gir erstatning ved ulykker på speiderarrangementer i inn- og utland. Den dekker ikke f.eks. tap av utstyr eller hjemreise ved uforutsette hendelser. Forbundet anbefaler derfor at deltakere på utenlandsturer tegner reiseforsikring. Mange har allerede en god reiseforsikring for hele familien gjennom banken eller jobben, men det kan være lurt å sjekke hva den dekker.

Pass

Alle deltakere må ha gyldig pass. Storbritannia er utafor Schengen-samarbeidet, så vi må vise pass ved ankomst London. Husk at passet må pakkes i håndbagasjen, siden vi også må legitimere oss ved innsjekking og ombordstigning på flyet. Det er dessuten nyttig legitimasjon for alle anledninger, f.eks. barnebillett på tog og bane.

Erfaringsmessig hender det at deltakere (som f.eks. troppsleder) klarer å rote bort passet i løpet av ei uke på tur. Vi må derfor ha papirkopi av passet til hver deltaker.  Disse samler vi inn ved avreise, men send i tillegg scan til <troppsleder@3skien.no> som backup.

Deltakeropplysninger

Alle skal ha fått tilsendt en link til personlige helse- og deltakerskjemaer på leirens nettsider. Det er i alt fire skjemaer som skal fylles ut for speidere, to for voksne ledere. Dette må gjøres innen 27. juni. De ferdig utfylte skjemaene må skrives ut, signeres og leveres til troppsleder, som skal ha dem i sin forvaring så lenge leiren varer. Dersom noen av tekniske grunner ikke får fylt ut deltakerskjema på nettet, kan de gi beskjed til troppsleder, så vil han skrive ut tomme papirskjema til dem det gjelder. Eller han kan fylle ut for dem på nettet mens jeg har dem på telefonen. Men de må fortsatt få alle skjema på papir for å skrive under. Troppsleder samler inn de signerte skjemaene ved avreise, men de må også scannes og sendes til <troppsleder@3skien.no> som backup. Skjemaene blir makulert etter leiren.

Vi er bedt om å ta med klare og rimelig ferske fargefoto av alle deltakere, både barn og voksne, i tilfelle det er nødvendig å etterlyse noen. Send digitalt foto til <troppsleder@3skien.no> i god tid før leiren, men ta også en papirutskrift som leveres ved avreise.

Alle voksne ledere må i tillegg ha legitimasjon med bilde, men det er ikke noe problem siden vi uansett har med pass.

Avreise

Oppmøte på Torp seinest kl. 15.00. Vi regner med at det er så mange som blir fulgt til Torp at det ikke er verd å arrangere felles bussreise fra Skien. For de som ikke har egen transport til Torp, er det oppmøte på Huset kl. 14.00. For å beregne antall biler må vi ha tilbakemelding fra alle om hvor de møter opp. Husk bagasjereglene. Og ikke glem pass og reisepenger.

Deltakermappe

For å gjøre det enkelt å samle inn papirer ved avreise, ber vi om at alt som skal leveres for hver deltaker legges i ei blank plastmappe for firehulls ringperm. Det vil si:

    • Kopi av pass (legges foran, så viser det også hvem mappa tilhører)
    • Utskrift av digitalt foto
    • Signerte utskrifter av skjemaene

De som ikke kan skrive ut skjemaene, må gi troppsleder beskjed i god tid før avreise, så han kan skrive dem ut og ta dem med til Torp for å få underskrift av foresatte der. Eventuelt kan dere avtale å møtes for å skrive under en av de siste dagene før avreise.

Program

I løpet av leiruka går alle gruppene gjennom alle aktivitetene. For vår del blir det slik:

Formiddag Ettermiddag
Lørdag Før 10:00
Ankomst
Bygging av leir
Søndag Wing it Soak it (10-14)
Help it (14-18)
Mandag Hike it Fling it
Tirsdag Try it Change it
Onsdag Make it (10-14)
Live it (14-18)
Marked
Torsdag Survive it Perform it
Fredag Play it Splash it
Lørdag 07:30 Hjemreise

For de fleste aktivitetene er det (enkle) krav til utstyr. Disse er beskrevet under “Sending av personlig utstyr” lenger oppe. Mer om aktivitetene på nettsidene til leiren.

Besøk på leiren

Det er et helt annet sikkerhetsregime rundt denne leiren enn vi er vant til her hjemme, så det vil dessverre ikke være mulig å besøke oss på leiren. Isteden må vi komme og møte dere utenfor leirområdet. For ikke å stykke opp aktivitetene for patruljene vil vi samle slike treff til én dag. Vi bestemmer dagen når vi har fått leirprogrammet og ser hva som passer best.

Postadresse

His noen vil sende kort til deltakerne, er adressa:

Navn
3. Skien group
Subcamp Technology
WINGS2014, Cavalry Review
Windsor Great Park,
Windsor
SL4 2BD

Mobiltelefon og elektronisk utstyr

Deltakerne trenger ikke egen mobiltelefon, hverken i London eller på leiren, og stadig bruk av telefonen vil være forstyrrende for aktivitetene. Dersom noen vil ha den med som fotoapparat og musikkspiller, skal den holdes i flymodus unntatt når vi spesielt gir tillatelse til å ringe. Dersom noen må ha kontakt med speiderne på leiren, vil Trond, Reidulf og Jan Terje ha sine telefoner på under hele oppholdet.

En annen grunn til å begrense telefonbruken er at gruppa ikke kan tilby lading av elektronisk utstyr. Leiren har bærbare ladere og ledninger til forskjellige telefoner til leie for £2 per lading (£10 i depositum). Jeg regner med at disse kan brukes også til annet utstyr med standard ladeplugg, Laderen kan beholdes etter oppholdet for prisen av depositumet.