Først fra invitasjonen:
Speidergruppene i Bamble har den glede å inviterer alle speidere i Grenland kretsen til den årlige kretsbanner konkurransen.
Vi skal være på Sundbykåsa gård mellom Stathelle og Langesund. Oppmøte på parkeringen til Bamble VGS på Grasmyr klokka 09:00 på lørdag. Arrangementet er ferdig ca klokka 16:00 på søndag.
Konkurransen vil i det vesentlige følge opplegget for NM i Speiding
Øvelser i konkurransen:
Lørdag:
- Praktisk oppgave
- Orienteringsløp
- Middag
- Teori (100 spørmål)
- Leirbålsunderholdning
Søndag blir det ei rundløype med
- Naturkjennskap
- Førstehjelp
- Pionering
- Hemmelig oppgave
Vi tenger hjelp av rovere og ledere i kretsen til å kunne gjennomføre konkurransen.
Så fra arrangørens informasjonsskriv:
KBK 2015 Informasjon
Innsjekk ved Bamble videregående fra klokka 09:00. Åpning av KBK er 10:45. Da må alle
patruljer ha ankommet og slått leir.Premieutdeling og avslutning i leirområdet på søndag ca. klokka 16:00. Umiddelbar
avreise etterpå. Henting må skje ved Bamble videregående skole.Fellesutstyr bli fraktet med bil til og fra leirområdet. Speiderne må bære egen bagasje. Det
er i underkant av 1km å gå til leirområdet. Siste runde med fellesutstyr kjøres inn klokka
10:00 på lørdag.Senest fredag ettermiddag, dagen før KBK, må alle speidergrupper sende deltagerliste
med navn på patrulje(r), peff og patruljemedlemmer, samt hvem som er hjemmeleder i
gruppa og navn på rovere og ledere som er til stede under konkurransen. Vennligst gjør dette så sparer vi mye tid ved innsjekk. [NB! 3. Skien: Hver speider melder fra til peffen innen torsdag 16. april. Peffen melder fra til troppsleder, og troppsleder melder fra til arrangøren. -Trond]Poenggivende
- Alle deltakere skal til en hver tid, uten for eget telt, ha på seg speiderskjerf.
- Patruljen skal ha med seg førstehjelpsutstyr på alle oppgavene.
- Telt skal merkes med patruljenavn og gruppe på leirplassen.
- Det forventes at patruljen hilser ved ankomst og når de forlater post.
Personlig utstyr
- Skål, tallerken, kniv, skje, gaffel
- Turutstyr for overnatting i telt.
- Drikkeflaske med vann.
- Lunsj lørdag. Frokost, lunsj og lett grillmat for søndag.
- Eventuelt «Rett i koppen» eller lignende.
Fellesutstyr
- Mat og utstyr til matlagingsoppgave. Se vedlagt oppgave.
- Førstehjelpsutstyr
- Skrivesaker
- Kompass
- Drikkevann
- Telt
Pakk alt fellesutstyr i en kasse. Telt kan være utenom. Merk telt og kasse med navn på
speidergruppe og patrulje. Fellesutstyret kan leveres inn ved innsjekk og kjøres til
leirplass.Telt skal merkes med patruljenavn og gruppe på leirplassen. Umerka telt får ingen poeng
ved leirområdebedømming.Matlaging
Utover middagsoppgaven, så ønsker vi ikke at patruljene skal fyre med primus,
stormkjøkken eller lignende. KBK stab sørger derfor for varmt vann til leirbålet på lørdag,
frokost søndag og det blir satt opp griller etter rundløypa på søndag.Ledere og rovere
Ledere og rovere som skal overnatta må stille med eget telt. Det blir satt av plass til
lederleir.Vi minner om at ledere ikke har anledning til å være i nærheten av egne patruljer under
konkurranse. Brudd på dette kan gi patruljen poengtrekk. Har patruljen speidere, med
spesielle behov og trenger lederoppfølging så gi beskjed om det på forhånd.Matoppgave
Utstyr:
- Gassbrenner og gass
- Kjeler
- Stekepanne
- Skjærefjøl
- Kjøkkenkniv (Kan bruke speiderkniv)
- Rotskreller
- Stor sleiv eller rotstapper
- Fyrstikker
- Sleiv, stekespade
- Utstyr for oppvask + såpe
Mat: (4 porsjoner)
- 400g røkt kjøttpølse
- 800g poteter
- 4dl melk
- 3 gulrøtter
- 50g smør
- krydder (salt, pepper)
- smør
- 2 epler
- 2 bananer
- 1 liten klase druer
- 1 liten kurv blåbær
- 4 dl vaniljeyoghurt
- Evt. annen frukt
Patruljen må selv ta med og bergene hvor mye mat de trenger, basert på antall deltagere i patruljen.
Utstyret er minimum av hva patruljen trenger. Dere må selv planlegge hva dere trenger av utstyr for å ha plass til å lage mat til hele patruljen og det er utstyr nok til at alle medlemmene kan bidra i matlagingen.
Oppgava går ut på å lage middag med dessert fra bunn av. Begge retter skal legges opp på tallerken og presenteres for dommer. Der etter skal patruljen samlet spise middag i minst 20 minutter. Etter at patruljen har spist skal alt vaskes.